6 redenen waarom ook jij de "crossmediale klik" moet maken

You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

×

6 redenen waarom ook jij de 'crossmediale klik' moet maken

Bureau met marketing materiaal

Bij Crossmedial bijten we ons graag vast in jouw project. Of het nu gaat over print, of web of iets daartussenin, klein of groot, lange termijn of korte termijn. We stippelen graag de juiste aanpak en strategie uit voor de oplossing die jij verkiest.

Wens je net advies over je concept? Dan gaan wij zelf op zoek naar de juiste manier en de juiste kanalen om jouw doel en jouw doelpubliek te bereiken. Dan kijken we over de grenzen van print en online heen. Dan maken we de 'crossmediale klik'. What’s in a name!

We geven je graag 6 redenen waarom wij geloven in een crossmediale aanpak. En waarom wij ervan overtuigd zijn dat die ook voor jouw project een meerwaarde biedt.

Reden 1: Print is niet dood

Wie krijgt er niet graag kerstkaartjes of verjaardagskaartjes?

Visitekaartjes liggen waarschijnlijk in een stapeltje op je bureau.

Een nieuwsbericht over de jaarresultaten van een bedrijf lees je op je computer, maar het uitgebreide jaarverslag doorblader je liever op papier.

Je doet interieurinspiratie op in je favoriete magazine en daarna bekijk je het meubel in detail op de website.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Print is persoonlijk en oogst de onverdeelde aandacht van je lezer.

Des te meer als je je zorgt voor overtuigende copy, mooie vormgeving, een passend formaat en een (figuurlijk) prikkelende papiersoort (of je vraagt ons om je daarbij te helpen).

Reden 2: SEO is meer dan alleen je website

Surfers gebruiken Google niet meer enkel als zoekmachine, maar gewoon als toegangspoort tot het internet. SEO en SEA zijn de sleutels waarop je moet inzetten om er goed te presteren: je staat hóóg op Google of je staat er evengoed niet. Maar goed scoren op Google doe je niet enkel met je website. Google zet graag zoekresultaten van eigen platformen bovenaan, zoals YouTube en Google My Business (voorheen Google Places), of het promoot featured snippets (lees hier meer over featured snippets). Ook (andere) sociale media presteren steeds goed.

Bekijk dus op welke online kanalen je doelpubliek je aanwezigheid verwacht en beslis waar je effectief aanwezig wenst te zijn. En verbind dan alles: link van je Instagramprofiel naar je blog en vice versa, zorg in je e-mailing voor click-throughs naar je landingspagina’s, verwijs op je website naar je fysieke kantoor, … Want samen staan je kanalen sterk.

Persoon die op smartphone tapt op 'Search'

Reden 3: Eén ervaring, veel verschillende uitingsvormen

We houden van merken die ons een totaalervaring bieden. Denk maar aan de herkenbare blauwe dozen met grappige opschriften van (web)winkel Coolblue en hun klantendienst die via Facebook hetzelfde imago uitdraagt. Of onze eigen campagne voor de 35ste verjaardag van Willems tuinkamers & veranda's: een wedstrijdmodule met bijbehorende e-mailcampagne, bestickering en verspreiding van een drieluikfolder in de toonzalen, een MediaLed op de Gentse Winterfeesten en een online mediacampagne bij Belgische kranten.

Alles met eenzelfde herkenbare huisstijl en tone-of-voice. Zo zorg je voor een samenhangende experience voor je doelpubliek. Dat geldt zowel voor een eenmalige campagne als voor je overkoepelende marketingaanpak. Prospecten zoeken naar meerwaarde om voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrent. Schep in je online verhaal correcte verwachtingen en straal authentiek je bedrijfsidentiteit uit. Want enkel zo creëer je een totaalervaring en bind je je klanten – terecht – aan je merk.

Reden 4: Geen tekst zonder beeld. Maar ook geen beeld zonder tekst.

Een welgekozen afbeelding bij je tekst oogst meer impact, zowel in print als online. Schakel een fotograaf in, ga zelf aan de slag met je smartphone, creëer een passend beeld. Of schakel hiervoor een van onze sympathieke grafisch vormgevers in.

Sociale media zijn gericht op visuele content delen: Facebook-posts, tweets en zelfs LinkedIn-berichten mét beelden scoren beter (die algoritmes, weet je wel ...) en worden meer bekeken en gedeeld. Tekenend (pun not intended) is ook populariteit van Instagram, YouTube en het stories-format dat nu op verschillende van die kanalen beschikbaar is: beeld en video zijn daar gewoonweg primair.

Maar toch: beeld zonder tekst zegt ook niet veel. Optimaliseer je afbeeldingen, gifs of video’s steeds met een titel en/of omschrijving die de lading dekt. Voorzie goede begeleidende copy bij een Facebook-post, voeg ondertiteling toe aan een video, vul alt-tags in bij afbeeldingen op je website.

Zet je tekst óp afbeeldingen? Kan een mooi resultaat geven, maar let er dan op dat je tekst goed leesbaar blijft. Ook op een mobile device! Zorg er ook voor dat je tekst als een aparte laag op de achtergrondafbeelding staat, zodat voorleessoftware je tekst kan detecteren en zoekmachines hem kunnen indexeren.

Reden 5: Content is king. Of queen. Of was het nu video?

Fotocamera en jongedame die poseert

De laatste jaren is content niet meer weg te denken uit trendrapporten en e-books met marketingtips. Maar video ook niet. En sociale media eigenlijk ook niet. En ze horen gewoon samen: je publiceert je video op je Facebookpagina en je schrijft er een begeleidende blogpost bij op je website.

Om maar te zeggen: je marketingaanpak bestaat áltijd uit een mix van kanalen, boodschappen en doelstellingen. Net zoals je doelpubliek bestaat uit een mix van mensen met verschillende sociodemografische en socio-economische kenmerken.

Maar wat is dan wel king? Of queen? Je content optimaliseren voor je kanaal en je doelpubliek, maar tegelijkertijd een eenduidige boodschap verspreiden die overeenstemt met de identiteit van je bedrijf.

Reden 6: Herhaal. Herinner. Repeat.

Herhaal je boodschap op verschillende kanalen, op verschillende momenten, maar niet op dezelfde wijze. Maak je boodschap herkenbaar, maar niet identiek hetzelfde, én optimaliseer ze voor je doelstelling en doelgroep.

Waarom? Ontvangers van je boodschap zullen die op verschillende momenten en op verschillende kanalen zoeken en ontvangen. Maar hoe weet je dan waar, wanneer en hoe je aanwezig moet zijn? Identificeer de customer journey van je prospecten of klanten. Werk voor ieder touchpoint uit wie de persoon in kwestie kan zijn en welke informatienood hij/zij heeft. Zo kan je gericht aan de slag met de optimalisatie en verspreiding van je content.

Schrijf daarnaast ook evergreen content en wees niet bang om die een paar maanden na publicatie nog eens te delen. Hang hem dan op aan een aspect dat wél tijdsgebonden is. Bijvoorbeeld: maakte je eind 2018 voorspellingen voor je business in het komende jaar, challenge die blogpost dan gerust eens eind 2019. Let er wel op geen duplicate content te creëren, want die wordt ‘afgestraft’ door Google en versnippert je eigen online vindbaarheid. Of laat je adviseren door onze specialisten in contentmarketing.

Heb je een project dat je graag crossmediaal wil uitwerken en versterken?
Daag ons uit!